Vliegen door Budapest: maand 1 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Deborah - WaarBenJij.nu Vliegen door Budapest: maand 1 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Deborah - WaarBenJij.nu

Vliegen door Budapest: maand 1

Blijf op de hoogte en volg Deborah

27 September 2014 | Hongarije, Boedapest

Jó napot lieve mensen,

Ja, het is een poos geleden dat ik wat van mij heb laten horen. En ja, ik leef nog. Sinds donderdag hebben we eindelijk Wifi in ons appartement en daarom werd het hoogtijd om maar eens een reisverslag te posten. Laat ik maar bij het begin beginnen...

Appartement
Ik hoef ondertussen niet meer op bedden te slapen waar de veren in mijn rug steken, want ik ben verhuisd! Op 1 september hebben we afscheid genomen van ons geliefde hostel, dat ondertussen wel een beetje onze tweede thuis was geworden. Samen met het meisje van reisverslag 1 (Heidi) en een ander meisje van het hostel (Dorothee) woon ik nu op een toplocatie. Vlakbij mijn universiteit en bij de 4/6 tram (de enige tram die ook 's nachts rijdt).
Toen we net verhuisd waren, was het appartement echter nog niet helemaal leef gereed. We konden bijvoorbeeld nog niet koken, hadden geen gordijnen en we konden niet surfen op het wereld wijde web. Het duurde een poosje voor alles écht gefixt was, omdat er altijd wel weer iets aan de hand was. Dit als gevolg van de Hongaarse manier van organiseren. Loketten en dienstverlening verlopen hier allemaal niet zo soepel als ik dat gewend ben. Informatie is vaak persoonsafhankelijk en ongestandaardiseerd. Afspraken maken is moeilijk of gebeurt half haha. En ja, je went eraan gek genoeg. Dit klinkt allemaal heel primitief, maar daarentegen bevat ons appartement een SAUNA. Ja je leest dit goed. Het is te belachelijk voor woorden eigenlijk.
De eigenaar van het appartement is een fancy mannetje met een (te) gelikte smaak voor decoratie. Dit is terug te zien in ons appartement dat zo in een catalogus kan verschijnen. We merkten dit helemaal op toen we mee mochten met de assistent van de eigenaar om onze eigen shoppings te doen in een soort Ikea. Black en white is hoofdzakelijk het thema hier in het huis en zelfs onze keuken bevat spiegels.

Stad
Het voelt na grofweg één maand alsof ik hier al jaren woon. Alles begint gewoon te worden. De omgeving, de mensen, openbaar vervoer. Dat laatste zit trouwens echt mega goed in elkaar en ik mis hierdoor mijn fietsje nog steeds niet. Bovendien is het openbaar vervoer hier ontzettend goedkoop voor studenten.
Je merkt de drukte van de stad niet als je door de stad wandelt. Totdat je een t-mobile shop of een supermarkt binnen wandelt en een uur moet wachten totdat je aan de beurt bent.
Het trieste aan Budapest is dat er heel veel daklozen zijn. Er zijn 9000 daklozen en maar 4000 slaapplekken voor elke nacht. Dit is politiek gezien ook een ontzettend groot probleem, maar hieraan wordt tot zover nog vrij weinig aan gedaan omdat ze simpelweg niet weten wat ze moeten doen. De reden dat er zoveel daklozen zijn is door de systeem verandering in 1989. In de tijd van de SU was het natuurlijk de overheid die voor elke burger zorgde: werk, onderdak en gezondheidszorg werd allemaal geregeld. Met de val van het communisme verdwenen deze faciliteiten ook. De mensen die niet de middelen hadden om voor zichzelf te zorgen zijn hierdoor de pineut geworden. Dit is soms wel moeilijk om aan te zien.

Sightseeing
Nu we een kamer hebben is er opeens veel tijd vrij voor sightseeing. De toeristische hotspots natuurlijk zoals het Parlement, de Gellértheuvel en walking tours maar ook andere gekke dingen. Zo zijn ik en mijn huisgenoten bijvoorbeeld naar een Paprikafestival geweest in Kalocsa waar onder andere een kookwedstrijd was, heel veel paprika's, een pálinkastraat (traditionele Hongaarse sterke drank) en Hongaars volksdansen.
Verder ben ik naar een Hongaars concert geweest (Punnany Massif) met mijn Hongaarse buddy. Meestal ga ik naar een concert voor de specifieke voorstelling, maar nu kende ik én de band niet én was het allemaal in het Hongaars. Alhoewel ik zo'n beetje de enige was die niet kon meezingen was de sfeer top en de muziek goed dansbaar. Ik zou het omschrijven als blij-ige popachtige orkestrale hiphop met veel trompet en scratch en hier en daar wat Hongaarse volkse elementen (blijkt hier een trend te zijn tegenwoordig).
En dan wat betreft het feesten. Dat kan je hier ontzettend goed. Als je wil ben je wel elke dag zoet met een feestje (maar na twee weken gaat dat wel wat te vervelen). Zo ben ik naar de welbekende ruin bars geweest, college parties en naar de activiteiten van ESN (Erasmus Student Network).
Een ander iets wat ik heb gedaan en wat SUPERAWESOME was, was de Mistique Room. Dit houdt in dat je gevangen zit in een kamer van een fictieve archeoloog en binnen een uur moet uitvogelen hoe je de kamer kan verlaten door middel van raadsels, codes en het zoeken naar objecten. Het is mij en me teamgenoten gelukt om de deur te openen (met nog zes minuten op de teller), alhoewel ik moet toegeven dat we wel wat hulp van de begeleider hebben gekregen.
Verder zijn er natuurlijk nog grootse plannen op de agenda: Krakau, Bratislava, Belgrado en the Hungarian countryside.

Studie
Tja, eigenlijk de reden waarvoor ik hier zou moeten zijn. Studie is duidelijk een bijzaak, wat ik eigenlijk al verwacht had. Tot nu toe zijn bijna al mijn lessen leuk en interessant. Ik ben zelfs Hongaars aan het leren. De studie was in het begin wel wennen omdat de universiteit hier veel schoolser is ingericht dan in Groningen. Zo is er voor veel vakken bijvoorbeeld aan aanwezigheid- en participatieplicht (bah). Daarnaast zijn de klassen ook relatief klein, wat ik persoonlijk wel prettig vind.
De afgelopen drie weken school zijn voorbij gevlogen net zoals de eerste maand van mijn verblijf hier. En er is nog zoveel te doen en te zien dat ik denk dat de rest van mijn tijd niet veel anders zal aanvoelen. Ik heb geen zin meer om te typen dus ik vind dit wel een prima afsluiting.

DOEI en tot de volgende villa achterwerk.

O, en hier is wat punnany voor de geïnteresseerden: https://www.youtube.com/watch?v=1gna4uYRPSM

En, hier wat andere Hongaarse muziek: https://www.youtube.com/watch?v=D6RaU9n4ZuI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deborah

Hoi, Ik ben Deborah en ik ga studeren in Budapest. Lekker puh. Doei.

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 2336

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Hallo Hongarije

Landen bezocht: